UNIC – Hanyut

untuk mendengar lagu sila KLIK sini dan cuba dengar lah bagi siapa yg mahu lah. hohoho

cipta dari segumpal darah,
jelma seraut wajah,
rahsia agungnya kudrat Tuhan.
Dan dihembuskan nyawa,
diikatkan janji,
tunduk hanya kepadaNYA.
*Namun hakikatnya hidup sarat pesona dusta,
dugaan tuk menguji kehambaan,
tiada tempat berlindung dari fitnah dunia,
selain perlindunganNYA.
Berkurun terukir sejarah alpa,
manusia dihanyut indah yang fana,
terlupa pada fitrah wujudnya,
hanya ditaraf hamba.
Tenggelam pada bisikan dunia,
tak sedar langkah mudik ke sengsara,
tergoda pada hasut sengketa,
rebut fatamorgana.
repeat (*)
Telah disuluhkan laluan,
diberi segala pedoman,
seiring akal dan fikiran,
mengapa kehilangan.
Telah tertulis pengakhiran,
pada selembar takdir insan,
jiwan yang penuh penyerahan,
Itu yang dijanji syurga.
repeat (*)
rebut fatamorgana 3x

 

#waktu pertama kali aku dengar lagu ni, hampir menangis aku. Almaklumlah, terkena batang hidung. tskk tskkk… Y_Y

okeh. di sini, aku mahu cakap yg aku suka tul dengar lagu nasyid ni. lagipun sedikit sebanyak membuka mata aku juga.
sama-sama ambik pengajaran.  apa pengajaran yg aku dapat dari lagu ni? emmm. bila aku fikir-fikir balik,ianya mengisahkan tentang kita manusia, yg selalu alpa dengan dunia yang sangat sangatlah sementara ni. padahal dunia ni, sementara jak kan? i’ll take note, and remember about it. Dunia memang indah. malangnya sementara sahaja. dan manusia selalu ‘hanyut’ dengan dunia nih. macam-macam adakan?  Allah cipta kita untuk tunduk padaNYA. untuk patuh akan suruhanNYA.  aku cakap nih pun, untuk peringatan diri aku dan mereka yg membaca nih. aku bukan juga manusia sempurna, sangat-sangat tidak sempurna, banyak kekurangan masih, tapi x salah kan bila kita berkongsi?

 

yang benar,
kira 

Leave a Reply

