sedikit tips cepat mengkhatam al-quran

bismillah

dan selamat malam.

blur-blur mo update apa, terus teringat yang aku dah lama mo update benda ni.

Alhamdulillah, keluarga di rumah selalu amalkan pembacaan al-quran. lepas maghrib konon kumpul, aku kecik dan adik, membaca dan mentasmi’. tapi sekrang adik aku si adik, tengah fokus dengan exam dia, jadi sendiri2 lah aku dengan si kecik.

Suatu hari aku cakap dekat adik aku. “yeahhh! hari ni aku habis 1 surohh”

“Ko mahu tahu macamana mo habiskan 1 suroh?,” kata si kecik

“Setiap lepas solat 5 waktu tuh, ko baca 2muka surat, subuh 2 mukasurat, zohor 2 muka surat, asar 2 muka surat, maghrib 2 mukasurat, isyak 2 muka surat,”

“ohhhhh” aku bilang.

Then aku fikir, kalau lebih pun lagi bagus. hehehe =p

lepas waktu subuh aku kekadang jak baca al-quran, bila aku semangat habis. tapi aku memang takkan lupa untuk baca kalam Allah lepas solat maghrib, sementara menunggu waktu isyak datang.

Aku telah tanamkan di hatiku, at least adalah baca baca al-quran dalam 1 hari. Mungkin ada yang tidak tahu, hanya memandang ayat-ayat al-quran pun kita dah dapat pahala besar, apatah lagi membacanya.

dorang kata, BACALAH AL-QURAN WALAUPUN HANYA SATU AYAT. Banyak pahala membaca al-quran taw, disamping memberi ketenangan jiwa. Aku x guna al-quran, aku guna tafsir Al-Quran. Tafsir ni pemberian babu aku. Makasih babu.

Dulu terdengar ceramah orang, at least selama kita hidup ini, bacalah al-quran, DALAMI la al-quran. Sebab itu aku mahukan tafsir, boleh tahu kisah-kisah dan maksud ayat kan? Plus, tajwid itu sangat penting. Jangan malu-malu untuk belajar al-quran. Kalau tidak tahu membaca, rujuk kepada yang tahu. Usah malu-malu kucing C:

Selagi kita masih bernafas di bumi tuhan, selami lah al-quran, dalamilah al-quran sebaiknya. Aku x kata aku ni orang yang baik, tapi cuba jg jadi baik, dengan membaca aku dapat ketenangan diri. Terima Kasih Allah.

Terdapat hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh HR Muslim yang bermaksud ;
Telah menceritakan kepadaku Abu Umamah Al-Bahiliy R.A berkata : Aku mendengar Nabi SAW bersabda “Bacalah oleh kalian semua Al-Quran, kerana ia akan datang pada hari kiamat nanti sebagai pembawa syafaat bagi pembacanya..”

Β jom sesama menjadikan amalan membaca al-quran dalam hidup kita. membacanya satu ibadah. C:

Leave a Reply

