kalau bapa mati siapalah kasi kubur bapa?

bismillah, teringat aku akan kisah ini.

waktu tuh aku duduk2 dari ruang tamu sekali bapa sampai.

“bapa dari mana?”

“bapa dri tengok kasi kubur, ada kawan bapa meninggal”

“iyahh bapa?”

“iyahh..anak dia yang kasi masuk pi liang lahad. Nanti kalau bapa mati siapalah yang kasi kubur bapa?”

Terus aku pandang bapa. terkejut dengan soalan bapa. Sedih sebenarnya. Aku tidak suka cakap soal2 mati ni, nanti betul2 aku pun x tahu mahu cakap apa. nauzubillah, apa pun ini kisah lama, saja aku simpan sini. supaya aku ingat kisah2 aku.

Mungkin sejak dari tengok kawan dia kena kubur tuh bapa aku berfikir akan ajalnya nanti, siapa yang mandikan, siapa yang masukkan dalam liang lahad. Mestii tinggi harapan bapa supaya anak2 dia ni nanti yang mandikan dia. Bapa cerita, yang kawan dia meninggal tuh, anak2 dia yang uruskan.

Aku. Aku? aku mo tahan2 menangis jak dengar cakap bapa macam tuh. huhuhu, sedih…sedang time aku menulis nih pun kuar2 air mata aku. aku mmg penangis tahap 80%.

Terus aku pandang abang. Abang pun wat muka sedih. faham dengan maksud bapa. Apapun aku sangat sayang bapa. bapa jarang marah kami. Time kecil jak bapa selalu marah sebab kami jajal. bila da menginjak remaja ni xda2 la bah. cuma antara semua adik beradik aku, aku jak lah pernah terasa dengan si abang. apapun tahu bapa marah sebab sayang sebenarnya.

Lepas tuh aku jumpa abang dan adik, suruh dorang belajar cara mengurus mayat. aku sayang bapa aku, ndak sanggup aku kalau bapa n mama tinggalkan kami oh. ishh aku ni, terlampau berfikir!

ok lah oklah. baiibaiiiii

Leave a Reply

