taranum

bismillah

aku mencoret lagi di sini. Tadi baru habis membaca kalam Allah. ada rasa tenang di situ (hati) Terima kasih Allah. ๐Ÿ™‚

Sebut pasal kalam Allah, tajwid itu paling penting. Sangat-sangat penting dan wajib di pelajari oleh kita umat islam, ianya adalah fardu kifayah. Membaca al-quran tanpa tajwid adalah berdosa. jadi wajiblah kita membaca al_Quran iu dengan cara bacaan yang betul ๐Ÿ™‚

Pasal taranum, sebeanarnya diri aku ni tidak lah tahu sangat perihal taranum. Beberapa hari yang lalu, adik aku si Kecik mengajar aku taranum yang nada sedih2. Tapi aku tidak dapat tangkap. Sikit jak. Terus aku membaca cara aku. Dia tak dapat ajar sangat sebab Allah bagi cuti kat dia, jadi terbatas sikit pembelajaran kami.

Bagi aku, yang paling aku suka dengar taranum dia ialah Ustz Japran. Sangat cantik. Dulu di sekolah, Ust Japran selalu datang surau waktu maghrib. Bagi ceramah dia, dengan lawak dia lagi. Cerita dia pun semua ber’isi’ dan best. Bila ust jadi imam, sangat indah bacaannya. Paling aku suka โค โค khusyuk terus. Terharu pun ada. :’) maw aku belajar cara ustaz taranum.

Tapikan rupanya taranum yang berlagu2 melampau pun x boleh sebenarnya . Ehh maksud aku, terlarang.. ada sebab itu. sila baca sini ;

1. Tatrib iaitu bacaan dengan merengek-rengek suara dan memenjangkan bukan pada tempatnya.
2. Tamtit iaitu bacaan dengan melebih-lebihkan harakat pada hukum.
3. Tarkis iaitu bacaan dengan melenggok-lengkokan nada suara sehingga melebihkan pada harakat huruf mad bertujuan menyesuaikan rentak.
4. Tahzin bacaan dengan nada yang amat sedih yang menjejaskan tajwid dan membawa sifat riyak.
5. Tarid iaitu bacaan yang menggetarkan suara keterlaluan seperti orang kesejukan atau ditimpa sakit.
6. Tahrif iaitu bacaan al-quran secara serentak dan berhenti secara serentak.
7. membaca bersama alat muzik

sumber :ย http://qariqariah.blogspot.com/2010/02/ciri-bacaan-al-quran-yang-terlarang.html

tujuan aku search benda d atas ni sebenarnya untuk mencari dan belajar janis taranum. tetapi terbaca pulak psal ni. tak sangka pun aku. huhu

Ohh cukup sampai di sini sahaja. selamat malam

 

#ayoooh kawan2 perbaiki diri! ๐Ÿ˜€

 

 

Leave a Reply

